Ministerstwo Zdrowia, na podstawie wprowadzanych zmian w ustawie o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, zamierza wprowadzić w trybie pozakonsultacyjnym - KONTROWERSYJNE ROZWIĄZANIA dotyczące funkcjonowania systemu PRM, w tym jego finansowania.
W dniu 8 listopada 2022 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego pojawił się projekt:
Który niestety został zwolniony z drogi konsultacyjnej zarówno dla podmiotów działających w sferze publicznej oraz pojedynczych obywateli, jak i opiniowania instytucji publicznych:
Dwa dni później trafia do sejmu:
Gdzie na tę chwilę jest akt procedowany w Komisji Zdrowia.
Po krótce przedstawiamy co ten akt w sobie zawiera KONTROWERSYJNEGO wymagającego mimo wszystko Konsultacji Publicznych i poinformowania opinii publicznej, w tym samych jej beneficjentów, którymi w tym ujęciu (a przynajmniej kilku artykułów tej ustawy) są Ratownicy Medyczni, Pielęgniarki Systemu, Lekarze Systemu.
Art. 3.W ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U.z 2022 r. poz. 1720 i 1733) wprowadza się następujące zmiany:
"1) w art. 21:
a) w ust. 3 uchyla się pkt 5,"
KOMENTARZ:
Co to oznacza? Należy przejść do obecnego Art. 21 ust. 3 pkt 5), który brzmi:
" 5) kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego;"
A o czym prawi sam art. 21 zdanie pierwsze:
"Art. 21.
1. System działa na obszarze województwa na podstawie wojewódzkiego planu działania systemu, zwanego dalej „planem”, sporządzanego przez wojewodę.
2. Plan w razie potrzeb podlega aktualizacji."
Czyli zabiera się z rąk Wojewody kalkulację kosztów działalności ZRM i oddaje w dalszej części w ręce płatnika, którym jest Narodowy Fundusz Zdrowia.
"b) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, wymaga uzgodnienia z dyrektorem właściwego wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia;”
KOMENTARZ:
Czego dotyczą zapisy w pkt 1)?
"2) liczbę i rozmieszczenie na obszarze województwa jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1;
3) obszary działania i rejony operacyjne;"
Czyli to Dyrektor NFZ będzie decydował o liczbie i rozmieszczeniu ZRM na województwo i będzie tworzył lub likwidował obszary działania i rejony operacyjne.
"2) art. 22 otrzymuje brzmienie:
„Art. 22. Zatwierdzony plan jest podstawą do zawierania przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia umów na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych i umów na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe.”;
KOMENTARZ:
Do obecnego zapisu tego artykułu dodano również SOR-y.
"3) w art. 46:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zadania zespołów ratownictwa medycznego, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, są finansowane na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przez Narodowy Fundusz Zdrowia.”,
KOMENTARZ:
Tym zapisem - odbiera się finansowanie z budżetu państwa za pośrednictwem Wojewody i przekazuje do płatnika jakim jest Narodowy Fundusz Zdrowia.
CO jest w tym zabiegu niebezpieczne?
Otóż za tym sprytnym manewrem kryje się dosyć spory mankament polegający na BRAKU finansowania przez NFZ tych zadań, ponieważ jego budżet w żaden sposób nie zostanie zasilony tymi środkami, które u Wojewody były "znaczone" i dedykowane na finansowanie systemu PRM, tylko będzie sobie musiał poradzić z tym co ma.
W praktyce zmieni się wycena gotowości dobowej, może się okazać, że część dysponentów przy nowych obniżonych stawkach będzie zmuszona do likwidacji zespołów, ponieważ będzie to nie opłacalne.
"b) w ust. 3:
– uchyla się pkt 1,
– w pkt 2 przecinek zastępuje się średnikiem,
– w pkt 3 dodaje się kropkę,
– uchyla się część wspólną,"
Czego to dotyczy? Należy spojrzeć na obecne zapisy tego ustępu:
"3. Wojewodowie, do dnia 15 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw zdrowia założenia dotyczące finansowania:
1) zespołów ratownictwa medycznego,
2) wsparcia psychologicznego dyspozytorów medycznych,
3) dyspozytorni medycznych
– z wyodrębnieniem środków na realizację umów międzynarodowych dotyczących współpracy transgranicznej w zakresie ratownictwa medycznego – w przypadku realizowania przez zespoły ratownictwa medycznego w danym województwie tych umów."
KOMENTARZ:
Przekazuje się tymi zapisami pełne finansowanie systemu przez NFZ.
W dalszej części tego ustępu są wprowadzane kolejne zmiany:
"c) w ust. 4 wyrazy „zadań, o których mowa w ust. 1” zastępuje się wyrazami „dyspozytorni medycznych oraz wsparcia psychologicznego dyspozytorów medycznych”,
d) uchyla się ust. 5–8;
Czego dotyczą? Należy zajrzeć do obowiązującej nomenklatury w tym artykule:
"5. W celu ustalenia propozycji wysokości środków na finansowanie zadań, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem podziału tych środków między poszczególne województwa, minister właściwy do spraw zdrowia wydziela środki na realizację umów międzynarodowych, a następnie kolejno oblicza:
1) dla każdego województwa – sumę:
a) iloczynu liczby zespołów podstawowych w tym województwie i wskaźnika kosztów całodobowego utrzymania zespołu podstawowego stanowiącego 0,75 kosztów całodobowego utrzymania zespołu specjalistycznego oraz
b) liczby zespołów specjalistycznych – zwaną dalej „unormowaną liczbą zespołów”;
2) sumę unormowanej liczby zespołów łącznie dla wszystkich województw;
3) dla każdego województwa – udział procentowy unormowanej liczby zespołów w sumie, o której mowa w pkt 2.
6. Liczby zespołów, o których mowa w ust. 5 pkt 1, ustala się na podstawie planów, uwzględniając współczynniki stanowiące stosunek okresu funkcjonowania zespołu ratownictwa medycznego w danym roku do całego roku.
7. W terminie określonym w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia informację o wysokości środków na finansowanie, o którym mowa w ust. 1, które będą ujęte w projekcie ustawy budżetowej.
8. Wysokość środków na finansowanie zadań, o których mowa w ust. 1, dla danego województwa stanowi sumę środków na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego wynikających z umów międzynarodowych w tym województwie oraz iloczynu ogólnej kwoty środków planowanych na zadania zespołów ratownictwa medycznego pomniejszonych o środki wydzielone zgodnie z ust. 5 na realizację zadań wynikających z umów międzynarodowych i udziału procentowego, o którym mowa w ust. 5 pkt 3."
KOMENTARZ:
Podsumowując, w dalszym ciągu rozbrajanie systemu finansowania Państwowego Ratownictwa Medycznego, niestety wieszczącego ujego upadek, w takim wykonaniu.
Czytamy w zmianach dalej:
"4) w art. 49:
a) uchyla się ust. 1–5,
Uchylone ustępy 1-5 z artykułu 49:
"1. Wojewoda powierza przeprowadzenie postępowania o zawarcie umów z dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na wykonywanie zadań zespołów ratownictwa medycznego, zawieranie i rozliczanie wykonania tych umów dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Kontrolę realizacji umów wykonuje Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia na zasadach określonych w dziale IIIA ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. Dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia zawiera umowy, o których mowa w ust. 1, na rejony operacyjne, na podstawie planu oraz w ramach środków przewidzianych w budżecie państwa, w części, której dysponentem jest wojewoda, ujętych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia.
3. Środki na finansowanie umów, o których mowa w ust. 1, wojewoda przekazuje Narodowemu Funduszowi Zdrowia w formie dotacji celowej w trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych w celu zapewnienia finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego na terenie właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
4. Koszty medycznych czynności ratunkowych wykonanych w roku poprzednim mogą być pokrywane ze środków finansowych przekazanych Narodowemu Funduszowi Zdrowia, w formie dotacji celowej, w roku następnym.
5. Do postępowania w sprawie zawarcia umów, o których mowa w ust. 1, ich zawierania, rozliczania i kontroli stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych."
KOMENTARZ:
Dalsza degradacja i penetracja finansowa funkcjonowania systemu przez odebranie Wojewodzie instrumentów, którymi przekazywał płatnikowi środki na jego funkcjonowanie.
Dalsze zmiany w tym artykule:
b) ust. 5a otrzymuje brzmienie:
„5a. Dysponenci zespołów ratownictwa medycznego mogą wspólnie ubiegać się o zawarcie umowy na wykonywanie zadań zespołów ratownictwa medycznego.”,
KOMENTARZ:
Wykreślono słowa: "w rejonie operacyjnym", co to w praktyce oznacza?
Dysponent np. z Katowic, będzie mógł się ubiegać o realizację świadczeń w miejscu, gdzie inny dysponent z innego rejonu operacyjnego, np. w Częstochowie, nie był w stanie zagwarantować świadczeń związanych z umową z płatnikiem NFZ.
Dalsze zmiany:
"c) w ust. 6 wyrazy „, o których mowa w ust. 1, przez zespoły ratownictwa medycznego” zastępuje się wyrazami „na zadania zespołów ratownictwa medycznego.”;"
KOMENTARZ:
Kosmetyka słowna.
W dalszej części zmian:
"5) art. 49a otrzymuje brzmienie:
„Art. 49a. 1. W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego, w szczególności wystąpienia choroby szczególnie niebezpiecznej lub wysoce zakaźnej, o których mowa w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia może zawrzeć z dysponentem zespołów ratownictwa medycznego dodatkową umowę na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego związanych z zabezpieczeniem wybranych miejsc lub dokonaniem czynności wykraczających poza zadania określone w planie.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana w trybie rokowań, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.”.
KOMENTARZ:
Daje ten przepis możliwość zawierania w trybie rokowań umów o świadczenia dodatkowe - w tej sytuacji dodatkowy ZRM kowidowy lub, jeśli wejdą w życie przepisy dotyczące opieki skoordynowanej - to i Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna w godzinach 24:00 - 8:00 7 dni w tygodniu. (rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie programu pilotażowego w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej zapewnianej przez platformę pierwszego kontaktu oraz centra medycznej pomocy doraźnej).
Natomiast w Artykule 10 tejże ustawy czytamy:
"Art. 10.W ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1115, 1942 i 2130, z 2020 r. poz. 2400 i 2401 oraz z 2021 r. poz. 2445) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W latach 2018–2022 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia wynosi 194 434 tys. zł, z tym, że w poszczególnych latach wyniesie odpowiednio w:
1) 2018 r. – 5 098 tys. zł;
2) 2019 r. – 32 772 tys. zł;
3) 2020 r. – 36 153 tys. zł;
4) 2021 r. – 49 485 tys. zł;
5) 2022 r. – 70 926 tys. zł.”;
2) w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W latach 2018–2022 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy w części pozostającej w dyspozycji wojewodów wynosi 418 581 tys. zł, z tym że w poszczególnych latach wyniesie odpowiednio w:
1) 2018 r. – 0 zł;
2) 2019 r. – 2 434 tys. zł;
3) 2020 r. – 2 413 tys. zł;
4) 2021 r. – 185 170 tys. zł;
5) 2022 r. – 228 564 tys. zł.”."
KOMENTARZ:
Co jest wstępem do czynności zawartych w nowelizacji ustawy PRM, do której wystosowaliśmy również uwagi (LINK do naszych UWAG do tego Projektu), w którym, to projekcie usuwa się całkowicie artykuły 23 i 24 ze zmienianej ustawy. Tutaj akurat mamy prognozy finansowe do końca bieżącego roku, co stanowi wstęp do likwidacji finansowania i prognozowania wydatków na działalność ZRM.
Czy te wszystkie zmiany są konieczne?
Odpowiedzią na to pytanie mogą jedynie stanowić nasze projekty, które publikujemy na łamach naszej witryny oraz w publikacjach naukowych, będących w opinii Red-Alert - jedynym słusznym i możliwym do realizacji rozwiązaniem usprawniającym, porządkującym i rozwijającym ten system.
Każde inne rozwiązanie, które próbuje się na siłę forsować (bez jakichkolwiek konsultacji publicznych) - jak widać okażą się mało skuteczne, a wręcz nawet szkodliwe nie tylko dla ich uczestników, a przede wszystkim dla ich odbiorców, czyli pacjentów.